Kirjallisuus lopun jälkeen
Postapokalyptinen
fiktio #1
Arviolta
kaksikymmentäyksi vuotta sitten istuimme kaveriporukassa isäni
rakentamassa pihamajassa suojassa keskitalven pakkasilta. Sisään
astui pizzalähetti, joka katsoi pöydällä olevia papereita ja
ihmetteli, miksi teimme perjantai-iltana matematiikantehtäviä.
Juttu huvitti meitä, mutta pizzamiehen hämmennys ei hälventynyt,
kun kerroimme pelaavamme roolipeliä.
Vampiren,
Fading
Sunsin,
Cyberpunkin,
AD2300:n
ja Keski-Maa
-roolipelin
lomassa
pelasimme postapokalyptista Twilight-roolipeliä (jota ei pidä sekoittaa teini-ikäisten vampyyrien ja
ihmissusien ihmissuhdeongelmista
kertovaan kirja- ja elokuvasarjaan). Twilight
sijoittuu
kolmannen
maailmansodan jälkeiseen
Eurooppaan,
ja vaikka suuri osa pelin viehätyksestä kumpuaa – ainakin
pelintekijöiden mielestä – erilaisten ase- ja varusteluetteloiden
militaristisista ja mekanistisista nautinnoista, meille
kyse oli ennen kaikkea eläytymisestä totaalisen
tuhon jälkeisen elämän realiteetteihin:
sen kauhuhin
pelkoihin ja toiveisiin.
Olen
työstänyt
viime aikoina lähitulevaisuuteen
sijoittuvaa romaania, joka edustaa postapokalyptista
genreä.
En kirjoita kuitenkaan
tässä romaanista enempää,
vaan keskityn ruotimaan
postapokalyptisen
fiktion yleisiä
piirteitä
ja mahdollisuuksia.
Selviytyminen
on postapolyptisen fiktion sielu ja sydän. Samaistuessaan tuhon
jälkeiseen
todellisuuteen lukija, katsoja tai pelaaja, kuka
lie,
joutuu
väistämättä miettimään selviytymistään. Kuinka selvitä
ydinlaskeumasta? Kuinka valmistaa ruokaa olemattomista ainesosista?
Mitä selviytymiselle välttämättömiä tavaroita jättää
taakseen ja mitä kantaa mukanaan? Missä yöpyä? Kehen luottaa?
Postapokalyptinen
fiktio fokusoi
voimakkaasti mielikuvitusta. Tuhon
jälkeisestä
elämästä kertovat tarinat
ovat harvoin puisevia tai
pitkäveteisiä, toki poikkeuksiakin on. Selviytymisen
teema
onkin
tarinankertojalle
kenties
helpoin tapa luoda jännitettä. Tässä mielessä kuolemanvaaraan,
taistelutilanteisiin, murhiin ja katastrofeihin keskittyvä fiktio
tuntuu joskus hieman halpahintaiselta.
Jännitettä voi luoda monenlaisin keinoin, ja selviytymisfiktion
juonet ja kaavat ovat usein monesti nähtyjä, kuultuja ja koettuja.
Postapokalyptinen
fiktio on myös usein yhteiskunnallisesti ongelmallista.
Selviytymisfiktio on eristävää ja yksilöivää. The
Walking Deadin kaltaiset jenkkisarjat ruokkivat oikeistolibertaristista
mentaliteettia, jossa luottamus on aina haurasta ja ihmiset
ajavat yksisilmäisesti omaa etuaan. Selviytymisympäristö
ei tunnetusti tuo ihmisestä esiin parhaita puolia, minkä
esimerkiksi keskitysleirikirjallisuus
on osoittanut. Empatian,
solidaarisuuden tai yhteistyön teemat
loistavat dystooppisessa fiktiossa usein poissaolollaan. Keskiössä
ovat
yksilö
tai rajattu joukko yksilöitä, joita eivät uhkaa ainoastaan luonto,
tuhoutunut ympäristö ja sairaudet, vaan myös muut selviytyjät.
Selviytymisfiktio
voi ruokkia oikeistolaista etuoikeuspolitiikkaa, jossa olennaisia
ovat usein oman tulevaisuuden (ja/tai
oman perheen tulevaisuuden) takaaminen, kuri ja järjestys,
suojatuminen ulkoisia uhkia vastaan sekä
epäluottamus
muukalaisia kohtaan. Selviytymisen teeman korostuminen kertoo myös
postapokalyptisen kirjallisuuden sukupuolittuneisuudesta. Suurin osa
genren kirjoittajista on miehiä.
Jotkut
tuntuvat pitävän
dystopioita ennustuksina. Jotkut tuntuvat pitävän dystopioita ennustuksina. Vellominen
uhkakuvissa ja tuhonäyissä voi tukahduttaa yhteiskunnallisen
mielikuvituksen,
ja utopian lipuminen näkyvistä saattaa lamauttaa myös politiikan pragmaattisen horisontin. Onkin todettu, että
meille
on helpompaa kuvitella maailmanloppu kuin loppu kapitalismille.
En
tunne viehtymystä sen kummemmin yhteiskunnallista
synkistelyä kuin
selviytymisen
ympärille keskittyvää politikointiakaan
kohtaan. Fiktio
ei ole tiedettä. Postapokalyptisen
fiktion kirjoittaminen ei
edellytä pessimististä tulevaisuuskäsitystä. Ihmisillä
on monenlaisia motiiveja kuvitelmilleen. Ennustaminen ja etiäisten
luominen on vain yksi tulevaisuuteen suuntautuvan mielikuvituksen
muodoista. Postapokalyptinen
fiktio voi kuitenkin näyttää, mitä voi tapahtua, ellemme kykene
muuttamaan yhteiskunnallis-taloudellisen megakoneen suuntaa ja
luomaan olosuhteita, joissa kaikki voisivat nauttia elämästä
harvojen sijaan.
Osa
katastrofikertomusten kiehtovuudesta liittyy tietenkin kuoleman
läsnäoloon, joka saattaa herättää lukijassa halun olla
hukkaamatta rajallista elinaikaansa. Postapokalyptisen
fiktion voima kumpuaakin pohjimmiltaan kontrastista epätoivon ja
toivon, selviytymisen ja myötätunnon, elämän ja kuoleman välillä.
Inhimillisen luottamuksen korvaamaton merkitys paljastuu
vastaansanomattomasti ympäristössä, jossa luottamus on kadonnut.
Vapaudenkaipuu on suurin ihmisessä, jolta on riistetty kaikki. Rauha
ja tyyneys ovat syvimpiä, kun ne laskeutuvat viimein yllemme
raunioituneiden kaupunkien ja tuhoutuneiden maisemien keskellä.
Empatia, lämpö ja myötätunto ovat ravistelevia ilmestyksiä
raadollisessa maailmassa.
Palkitsevin
kirjallisuus ei puhuttele ainoastaan älyllisiä ja reflektiivisiä
puoliamme, vaan koskettaa kokonaisvaltaisesti, aktivoi koko kehomme,
saa sydämen sydämemme sykkimään ja kyynelkanavamme avautumaan.
Tuhokuvitelma voi olla keino havahduttaa horroksesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti